Halvparten av alle husstander har DAB-radio

KILDE: Radio.no – Mari Hagerup

DAB-radioen har for alvor gjort sitt inntog i de tusen hjem. Halvparten av alle husstander oppgir nå å ha minst en DAB-radio i huset. Nå er det omlag 1,9 millioner DAB-radioer i Norge, i følge Digitalradioundersøkelsen, tredje kvartal 2014.

Antall DAB-radioer i norske husstander har økt med nesten en kvart million i tredje kvartal. Det er kun fjerde kvartal i fjor som har hatt en større vekst. Nå er det mer enn 1,9 millioner DAB-apparater i Norge. Foto: Tore Guriby

Antall DAB-radioer i norske husstander har økt med nesten en kvart million i tredje kvartal. Det er kun fjerde kvartal i fjor som har hatt en større vekst. Nå er det mer enn 1,9 millioner DAB-apparater i Norge. Foto: Tore Guriby

 

– Vi har nådd en stor milepæl når 50 prosent av landets husstander oppgir at de har en eller flere DAB-radioer, sier Ole Jørgen Torvmark, daglig leder i Digitalradio Norge.

Stabil høy lytting

Som i forrige kvartal hører 47 prosent av norske radiolyttere digitalradio daglig. Også i fjor var digitalbruken lik i andre og tredje kvartal.

– Den digitale bruken holder seg stabilt høy på 47 prosent. Sommeren, og spesielt gode somre som i år, betyr endrede lyttervaner. Radioene på hytta eller i båten er antagelig fremdeles FM-radioer og ikke de som først blir byttet ut i norske husholdninger. Radiolytting via internett går også ned på sommeren, forklarer Torvmark.

Flere radioer hjemme og i bil

Antall DAB-radioer i norske husstander har økt med nesten en kvart million i tredje kvartal. Det er kun fjerde kvartal i fjor som har hatt en større vekst. Nå er det mer enn 1,9 millioner DAB-apparater i Norge.

Flere nordmenn har fått DAB i bilen siste året, andelen er nå 14 prosent opp fra 8 prosent i tilsvarende periode i fjor. Antall biler med DAB i Norge er 390 000. Den totale andelen norske husstander som har minst en DAB-radio økte fra 36 prosent til 50 prosent i samme periode.

Følger lyttingen tettere

Digitalradioundersøkelsen vil i tiden fremover bli rapportert oftere, antall intervjuer i undersøkelsen økes slik at tallene kan rapporteres månedlig i stedet for kvartalsvis.

– Veksten i bruken av digitalradio er erfaringsmessig størst om høsten og vinteren, derfor føler vi oss trygg på at vi når kravet om 50 prosent digitale brukere innen nyttår, sier Torvmark.

For ytterligere kommentarer, kontakt:  Mari Hagerup, Digitalradio Norge, mobil 920 46 088